keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Mekkoistelua

Tänään ollaan saatu taas nauttia lämpimämmästä päivästä, mitä edelliset ovat olleet. Vaikka lämpöä riittää täällä on puikot ahkeroineet pellavalangasta kesävaatetta sekä viileämmille keleille syksyä varten neuletakkia. Ne ovat kuitenkin vielä kesken molemmat.

Pfaffikin on päässyt töihin. Niinkun jo aiemmin mainitsin, oon tykänny tosi paljon Mekkotehdas aikuisille kirjan kuvista ja mekoista. Niimpä nyt surautin Selman B version. Tää oli mun mielestä vielä helpompi ommella, kuin aiemmin tekemäni Ruut. Tämän Selman ompelin koossa 34, kun taas Ruutin tein kokoa 36. Tämän kirjan malleissa mulle riittää tuo 34 aivan hyvin ja kaavat voisi leikata jopa ilman saumanvaroja.

Kankaaksi Selmaan valikoitui viskoosi eurokankaan palalaarista. Mulla ei oo ennestään juurikaan sinisiä vaatteita ja jotenkin olen sitä itseni päällä vierastanut. Jotenkin se ei oo yhtään tuntunu omalta, mutta nyt kuitenkin valitsin tummaa sinistä mekkooni.

Jänskätin vähän, että miten saan työstettyä näin ohutta kangasta, mutta kiinteän kaksoissyötön ansioista ei ollu mitään ongelmaa. Edelleen eniten aikaa meni hihojen käänteiden tekemiseen. En saanu niitä tässäkään mekossa mitenkään erityisen siististi.
'


Kirjan kuvassa oli mekkoon laitettu vyö, ohjeessa ei kuitenkaan siitä mainittu mitään. Tein pienet vyölenkit vyötärön kohdille ja ompelin sitten vielä nauhan, jolla mekkoa saa kiristettyä. Taidan ottaa tuon käyttöön, kun tykästyin pitää tätä näin.





Kankaan molemmissa hulpioreunoissa oli jonkun verran tuollaista pallokuviota. Leikkasin siitä vyönauhan, jotta vähän erottuu varsinaisesta mekosta.

Olen kyllä tähän TOOOSI tyytyväinen. Varmasti pääsee käyttöön kesällä, kun ilmat lämpenee. Haavaissa olisi tehdä toinen samanlainen käyttäen Liberty of Londonin puuvillaa.

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi, nähdäänhän myöhemmin uudelleen! :)